NEWS

Aftellen is begonnen

12-02-2020

Met nog 12 weken te gaan zijn de voorbereidingen van Pulling Gastel naar de 3e versnelling geschakeld. De vaste en ook nieuwe partners worden bezocht en ook de benodigde logistieke spullen zijn, of worden op korte termijn geregeld. Het klinkt allemaal zo makkelijk, maar het is elk jaar een hele opgave om alles tot in de puntjes geregeld te krijgen om onze gasten het naar hun zin te maken.

Een aantal belangrijke zaken liggen al geruime tijd vast en sommen we even voor u op. We hebben een nieuwe overeenkomst gesloten met de grondeigenaar, Dhr. van Kalmthout. Zo kunnen we de komende jaren op een goede manier gebruik maken van het parkeerterrein en daar zijn we de familie van Kalmthout erg dankbaar voor. Ook is het entertainment voor in de tent allemaal rond en komt er zelfs uitbreiding met een kinderdisco voor de kleintjes! De verdere planning en line-up komen z.s.m. op deze site te staan. Maar voor de echte liefhebbers van Truck- en Tractorpulling hebben we opwindend nieuws te melden!

Want op de dag dat Max Verstappen zijn kwalificatierondjes rijdt in Zandvoort, gaan wij onbeperkt gas geven op onze 2 kleibanen. In samenwerking met de NTTO is het definitieve programma samengesteld voor 2 mei as. Een aantal klassen lichten we er even voor u uit.

Vanuit de National competitie rijdt op Pulling Gastel namelijk de Light Superstocks. Deze relatief nieuwe klasse binnen de NTTO is in een aantal jaar uitgegroeid tot een ware publiekstrekker. Machines die er van buiten uitzien als een “normale” trekker, maar onder de kap voorzien van motoren die alcohol/methanol als brandstof hebben. Met deze verfijnde techniek is het mogelijk om uit een relatief kleine motor, (3 liter minder dan de reguliere superstock klasse), toch veel vermogen te halen. Op de wedstrijd van 2019 was dit een van de mooiste klassen om naar te kijken dus sensatie verzekerd. Ook rijdt de Light Modified II. Deze (vrije klasse) mag maximaal 2500 kilo wegen, maar mag elk type motor aan boord hebben, waar men vermogen mee denkt te kunnen maken. Vermogens lopen op tot 3500pk! Machines met turbinemotoren, maar ook met vliegtuigmotoren maken hun opwachting.

Maar ook de dieselliefhebbers komen aan hun trekken. De Grand National en de National Pro-stock klasse komt naar Pulling Gastel. Deze echte dieseltractoren rijden met zeer hoge toerentallen die, in combinatie met de grootste turbo’s en intercoolers, tot wel 2500 pk aan vermogen genereren! Met in deze klassen ook een aantal regionaal bekenden machines, is dit alleen al de moeite om voor te komen kijken. De absolute top van Nederland en België komt op Pulling Gastel voor de sleepwagen!

En als klap op de vuurpijl, mogen we jullie melden dat de 8,5 ton Supersport-Trucks op Pulling Gastel hun allereerste competitiewedstrijd van seizoen 2020 gaan rijden. Wie vanuit de historie ons evenement een beetje volgt, weet als geen ander dat Gastel en Pulling trucks een warme band hebben. Deze traditie zetten we dan ook graag voort met een groot aantal trucks. Volgens de eerste schema’s zouden er ongeveer 14 van deze krachtpatsers aan de ketting komen. Wij zijn dan ook heel erg in onze nopjes met deze mastodontenklasse van de NTTO.

Om de dag dan geheel op te vullen rijden er ook nog een groot aantal standaard, sport en supersportklassen op ons evenement. Binnen de NTTO hanteert men verschillende niveaus van competities, namelijk: beloften, promo en top. Zo moet iemand die met een nieuwe tractor gaat deelnemen aan deze tak van sport altijd in de beloften competitie beginnen. Dit kan ook een zeer ervaren deelnemer betreffen die een nieuwe machine bouwt voor een andere klasse. Aan het einde van het seizoen promoveren de 2 beste deelnemers uit een klasse naar een hoger niveau, en de laatste twee degraderen. Met een groot aantal deelnemers in de verschillende gewichtsklassen, plus het feit dat iedere deelnemer graag naar het topniveau wil stijgen of daar wil blijven, maakt dat het stuk voor stuk interessante klassen zijn om naar te kijken als publiek. Ook het opkomstpercentage ligt erg hoog, omdat alle beschikbare punten gepakt willen worden.

Vanuit de sport competitie zullen de 2,5 ton TOP en de 4,5 ton TOP een wedstrijd om de felbegeerde punten rijden. Dit zijn tractoren die al serieus onderhanden zijn genomen om meer vermogen te maken. Denk hierbij aan andere banden, brandstofpomp, turbo’s enzovoort. In de Supersport komt daar nog een intercooler en meer keuze aan (grotere) brandstofpompen bij. Uiteindelijk betekend meer diesel die verbrand kan worden i.c.m. een grotere motor, tot meer vermogen. Deze vermogens gaan we op Pulling Gastel ook zien met de 3,4 ton Superport promo, de grootste 4 cilinder sportklasse. Ook de 3,6 ton Supersport promo (6 cilinders) en als klap op de vuurpijl de 4,5 ton Supersport Promo. Dit maakt dat wij vanuit het gehele assortiment klassen die de NTTO biedt, een klasse op de baan hebben op Pulling Gastel! Hoezo trots?

Om de dag dan compleet te maken hebben we plaats voor 4 standaardklassen. Te weten de 5,5 ton, 7 ton, 9 ton en de zwaarste klasse 11 ton standaard. Deze machines kunnen zich op Pulling Gastel ook kwalificeren voor het NK in Speuld op 19 september 2020.  Vanwege het grote programma wat we willen rijden, zullen hier beperkte startplaatsen voor zijn. Let wel op! Inschrijven is geen bevestiging van deelname! Van de ingeschreven deelnemers worden de beschikbare plekken ingeloot en pas dan kun je definitief je machine inschrijven! Vol=Vol.

Jullie kunnen lezen dat we niet stil gezeten hebben. Het concept baanschema wordt z.s.m. op de site geplaatst, of je bezoekt even de site van de NTTO.nl. Houd sociale media in de gaten voor de laatste nieuws updates en meer.

Baan 1

  • Standaard 7,0 ton
  • Sport 4,5 ton Topniveau
  • Supersport 3,6 ton Promoniveau
  • Prostock II
  • Limited Superstocks
  • Light Modifieds II
  • Prostock I

Baan 2

  • Standaard 5,5 ton
  • Sport 2,5 ton Topniveau
  • Supersport 3,4 ton Promoniveau
  • Standaard 9,0 ton
  • Supersport 4,5 ton Promoniveau
  • Supersport trucks 8,5 ton
  • Standaard 11 ton